Nie trzeba szukać specjalnego miejsca czy koperty. Można stawać na zakazach i chodnikach.
Raczej uważaj z takim parkowaniem, bo mandat zapłacisz. Karta parkingowa daje pewne przywileje, ale w granicach rozsądku. Na zakazie parkowania jak zaparkujesz mandat dostaniesz na bank.
Akurat nie ten dział na dyskusję, ale wiem jedno przywileje przywilejami, a życie jest życiem. Wykładnia tego co wyżej Iwonka napisała jest taka, żeby korzystać z tych przywilejów sporadycznie i zachować szczególną ostrożność. Parkując na chodniku i blokując przejscie na pewno mandat się zapłaci. Wiem z autopsji, że w zakaz wjazdu wjechałam samochodem, ale musiałam wysiąśc a samochód musiał zostać odprowadzony na parking. Lepiej nie nasuzywać przywilejów. Ważniejszą sprawą, aby nam tych miejsc na parkowanie nie zajmowali zdrowi kierowcy.
Może moderator przeniesie te posty do odpowiedniego działu, aby zainteresowani łatwiej do tych informacji mogli trafić.
"Za korzystanie z „lewych” kart dla niepełnosprawnych grozi do 2 tys. zł grzywny.
Dziś wchodzi w życie nowela kodeksu wykroczeń, która wprowadza grzywny za nieuprawnione korzystanie z uprzywilejowanych miejsc parkingowych. Takie wykroczenie kosztować ma nawet 2 tys."
podobnie jest z oznaczeniami pojazdów ciężarowych w tablice TIR (uprawniające do innej odprawy celnej) i ADR (oznaczające przewożenie materiałów niebezpiecznych).
jeżeli kierowca zakończył procedury celne lub rozładował materiały niebezpieczne, a nie zasłonił lub nie zdjął tablicy jest to podstawą do ukarania w wysokości 3 tyś zł.
karty parkingowe są albo na pojazd albo imienne.
jeżeli więc karta parkingowa jest na inny pojazd albo na osobę nie znajdującą się w pojeździe może być podstawą do ukarania.
30 listopada 2014 roku przestaną obowiązywać wydawane obecnie karty parkingowe dla osób z niepełnosprawnością.
Prawo o ruchu drogowym określające warunki dotyczące wydawania nowych kart wchodzi w życie 1 lipca 2014 r.
Najważniejsze zmiany:
= imienna karta parkingowa dla osób fizycznych wydawana będzie na okres orzeczenia niepełnosprawności, jednak nie dłużej niż na 5 lat;
= placówki obsługujące osoby niepełnosprawne otrzymywać będą karty parkingowe na okres trzech lat ze wskazaniem numeru rejestracyjnego samochodu będącego własnością placówki;
Status: Endo x 2
Doczya: 03 Gru 2009 Posty: 2626 Skd: z Polski
Wysany: Wto 25 Mar, 2014
A co z dotychczasowymi kartami parkingowymi wydanymi bezterminowo?
I skąd ludzie niekorzystający z internetu, bądź korzystający i nie znający nowych wytycznych mają wiedzieć? Zostaną rozesłane pisma do posiadaczy kart parkingowych?
A co z dotychczasowymi kartami parkingowymi wydanymi bezterminowo?
Są ważne do 30 listopada br.
kinga napisa/a:
I skąd ludzie niekorzystający z internetu, bądź korzystający i nie znający nowych wytycznych mają wiedzieć? Zostaną rozesłane pisma do posiadaczy kart parkingowych?
A kogo to interesuje?
O podwyżkach gazu/prądu wystarczy info np w prasie. Ja prasy nie kupuję, więc dowiaduję się zawsze jak już dostanę wyższy rachunek.
Idealnie że proceder wykorzystywania karty po nieżyjącym dziadku się zakończy. W końcu coś mądrego!!! Ciekawe ile miejsc parkingowych się zwolni?
jestem ogólnie przeciwny nadużywaniu przywilejów, ale na placu którym mieszkam w wyniku konkursu na zagospodarowanie, planuje się wprowadzenie strefy bez samochodów (http://dolny-slask.org.pl/746950,foto.html?idEntity=586959).
bardzo to ładne, ale zabrano nam miejsca do parkowania samochodów, ale co w zamian?
przecież ludzie gdzieś muszą parkować samochody, tylko gdzie?
dlatego zastanawiam się nad wyrobieniem sobie karty pojazdy dla osoby niepełnosprawnej.
Niedawno wyrabiałam nową jeszcze starą kartę i pytałam panie co z nowymi? Stwierdziły, ze nowe będą wydawane od lipca a do czerwca stare, które tracą ważność 30 listopada. Ludzie raczej nie będą powiadamiani. Płacić już dużo większe pieniążki trzeba za każdym wyrabianiem bo karta będzie na góra 5 lat (jeżeli jest przyznana na stałe) + zdjęcia, dojazdy nie mówiąc już o straconym czasie.
fiolet, i tu się zgodzę z Tobą. Nie dość że niepełnosprawny nie ma za dużych profitów z tego tytułu to jeszcze nie małe koszty i te dojazdy (dla niektórych męczące). Powinno być chociaż darmowe.
Cytat:
Zniknie 3/4 kart parkingowych
Autor: Tomasz Przybyszewski, Źródło: inf. własna
30 listopada 2014 r. stracą ważność funkcjonujące obecnie karty parkingowe. Nowe wydawane będą na maksymalnie 5 lat, zwalniać będą z opłat za dojazd do większości budynków, a nieuprawnione korzystanie z nich grozić będzie karą nawet 2 tys. zł grzywny. Na posiedzeniu sejmowej podkomisji nadzwyczajnej 20 czerwca 2013 r. przedstawiono finalną wersję projektu zmian przepisów o karcie parkingowej.
Przede wszystkim karta nie będzie już przysługiwać osobom z lekkim stopniem niepełnosprawności, a także nie wszystkim osobom z wyższymi stopniami. Zgodnie z nowymi regulacjami, kartę parkingową będą mogły otrzymać tylko osoby ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności oraz dzieci z niepełnosprawnością. We wszystkich przypadkach uprawnieni będą tylko ci, którzy mają znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się. W przypadku osób ze stopniem umiarkowanym kartę parkingową otrzymać będą mogły jedynie osoby z niepełnosprawnością ruchową (symbol 05-R), neurologiczną (10-N) lub narządu wzroku (04-O).
Karta przysługiwać też będzie placówkom, zajmującym się opieką, rehabilitacją lub edukacją osób z niepełnosprawnością, jednak będzie ona „przywiązana” do konkretnego pojazdu.
Karty wydawane będą na czas ważności orzeczenia, jednak na okres nie dłuższy niż 5 lat. Powstanie centralna ewidencja kart parkingowych, w której zapisane będą m.in. numer karty, jej data ważności, dane właściciela karty (osoby lub placówki).
Nagana wykluczona
W kodeksie wykroczeń pojawi się kara grzywny do 2 tys. zł za nieuprawnione posługiwanie się kartą parkingową.
- Przypomnę, że nowo wprowadzone w marcu tego roku brytyjskie prawo przewiduje w tym zakresie karę tysiąca funtów [ok. 5070 zł – przyp. red.] – mówił przewodniczący podkomisji poseł Sławomir Piechota.
Głos w tej sprawie zabrał Mariusz Wasiak z Biura Prewencji Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. Zauważył, że wprowadzanie nowej kary grzywny nie jest konieczne, ponieważ za nieuprawnione korzystanie z „koperty” można karać na podstawie już istniejącego przepisu, który mówi o niestosowaniu się do znaków drogowych.
- Tam jest przewidziana kara grzywny do 5 tys. zł – podkreślił. – Właściwie za każdym razem będziemy mieli do czynienia z niestosowaniem się do znaku i jednocześnie mamy artykuł nowy, tutaj proponowany, który będzie mówił o nieuprawnionym posługiwaniu się kartą. „Z automatu” będziemy więc mieli zawsze sytuację zbiegu przepisów, więc sąd i tak będzie miał do dyspozycji karę grzywny do 5 tys. zł. Nie będę się upierał, żeby tego przepisu nie dodawać, aczkolwiek dzisiejsze przepisy w wystarczający sposób to zabezpieczają.
Zdaniem posła Piechoty pytani o tę kwestię eksperci byli zdania, że potrzebna jest jednak odrębna kara za posługiwanie się w sposób nieuprawniony kartą parkingową. Choćby dlatego, że wskazany przez przedstawiciela policji przepis o grzywnie do 5 tys. zł umożliwia też zastosowanie jedynie kary nagany. Proponowana w nowych przepisach kara do 2 tys. zł wyklucza zastosowanie nagany w przypadku nieuprawnionego parkowania na „kopercie”.
„Podwózka” za darmo
Projekt ustawy wskazuje też, że na parkingach, na których parkować może więcej niż 5 samochodów, będą musiały znaleźć się „koperty”. Ich liczba zależeć ma od ogólnej liczby stanowisk. Przy liczbie miejsc od 6 do 15 powstać musi co najmniej jedna „koperta”. Co najmniej dwa miejsca dla osób z niepełnosprawnością powinno być wówczas, gdy liczba miejsc parkingowych wynosi 16-40. Gdy tych miejsc jest od 41 do 100, na parkingu powinny być co najmniej trzy „koperty”. Jeśli miejsc jest więcej niż 100, miejsc dla osób z kartą parkingową powinno być nie mniej niż 3 proc.
Posiadacz karty parkingowej będzie zwolniony z opłat związanych z korzystaniem z drogi publicznej lub wewnętrznej, które służą do dojazdu do obiektów użyteczności publicznej – m.in. urzędów, sądów, kościołów, szkół, instytucji kultury, szpitali, dworców, biur, a także obiektów handlowych czy gastronomicznych. Nie oznacza to jednak zwolnienia z opłat za parkowanie. Chodzi więc bardziej o „podwiezienie” posiadacza karty parkingowej.
Nowe przepisy mają wejść w życie 1 lipca 2014 r. Zgodnie z nimi, wydane do tej pory karty parkingowe zachowają ważność do 30 listopada 2014 r. i do tego dnia należy je wymienić na nowe. Osoby z orzeczonym przez powiatowy zespół znacznym stopniem niepełnosprawności ruchowej (05-R), neurologicznej (10-N) lub narządu wzroku (04-O) otrzymają nową kartę automatycznie w oparciu o to orzeczenie (o ile zawiera wskazanie do jej posiadania). Według pierwotnych założeń, planowane zmiany miały wejść w życie jeszcze w tym roku, a karty miały stracić ważność 31 marca 2014 r. Prace nad projektem ustawy przeciągnęły się jednak.
- Od początku uważam, że nie pośpiech jest najważniejszy w tej sprawie, tylko jak najdokładniejsze uregulowanie tworzące rzeczywiście system, o którym marzymy, czyli uprawnienia dla osób naprawdę tego potrzebujących, a jednocześnie mechanizm, który pozwala kontrolować, czy ktoś tych uprawnień nie nadużywa, i karanie tych, którzy nie stosują się do tych zasad – powiedział nam poseł Piechota.
Szacuje się, że do tej pory w całym kraju wydano 650 tys. kart parkingowych, lecz ok. 40 proc. z nich może być nieważnych. Tymczasem najprawdopodobniej wciąż są używane. Podczas posiedzenia podkomisji padł przykład z Wielkopolski. W Poznaniu i powiecie poznańskim wydano ok. 30 tys. kart parkingowych. Okazuje się, że 18 tys. z nich jest ważnych, natomiast 10 tys. tę ważność straciło. Nie wróciły do organu je wydającego i prawdopodobnie wciąż są w obiegu.
- Wobec wyników weryfikacji, dokonanej przez powiat i miasto Poznań, spodziewam się, że tak naprawdę, zwłaszcza w kontekście zawężenia przepisami grupy osób, które będą mogły z kart korzystać, zostanie ich użytkowników nie więcej niż 1/3, a może nawet 1/4 – podkreślił w rozmowie z nami poseł Marek Plura.
Projekt ustawy wymaga jeszcze uzupełnień, dlatego 12 lipca odbędzie się kolejne posiedzenie podkomisji, na której ostateczna wersja projektu ustawy ma zostać przyjęta i skierowana do dalszych prac w parlamencie.